Gaven til far

tegnet af Mette Bech

Gaven til far af Lea Letén handler om drengen Knud. Knuds far har fødselsdag, og Knud har bestemt, at han vil give sin far nogle farverige sokker i fødselsdagsgave. Desværre er der kun ensfarvede kedelige sokker i butikken. Heldigvis får Knud øje på en lilla kam med en guldstjerne, som han øjeblikkelig bestemmer sig for at købe. Knud er lykkelig for sit fund, og kan næsten ikke vente med at forære hans far gaven. Han går ned i gården og tager gaven med. De andre børn vil gerne se, hvad han har købt. De lover ikke at fortælle Knuds hemmelighed til nogen. Da de ser gaven, griner de og syntes, at det er en dum gave, for Knuds far har ikke noget hår. Pludselig syntes Knud, at det er en rigtig dum gave, og han bliver helt sørgelig indeni.

 

Bogen fortæller på en meget fin måde om forventningens glæde, hemmeligheder og hvordan tristhed pludselig kan opstå og fylde indeni.

På forsiden er et billede af en dreng med en pakke på ryggen. Forsiden kan bruges til at snakke om, hvilke informationer eleverne får gennem billedet (en dreng der står med en gave. Hvem skal han mon give den til?) og hvilke informationer får de yderligere ved at læse titlen (gaven er til hans far). 

Tegnet af Mette Bech

Når bogen åbnes findes et billede af en tørresnor med en masse strømper. (Hvorfor mon der er tegnet strømper og hvilken betydning har de i fortællingen? Hvilke farver og former har strømperne) Ved at italesætte det, får eleverne skærpet deres forventninger til, hvad bogen handler om, samt udvidet deres ordforråd.

Tegnet af Emma Julie Bech

På titelbladet er et billede af en lilla kam med en guldstjerne. (Hvilken betydning kan kammen have i fortællingen? Hvilke ord skal bruges for at beskrive kammen præcist?)

 

For at gøre eleverne til opmærksomme læsere/lyttere er det vigtigt at fokusere på modsætningsforbinderen MEN i en tekst, fordi det ofte er vigtige vendepunkter i en fortælling.

Side 6 : Men sokkerne her er bare sorte og grå og helt uden pynt.

Side 7: Men hov, se det bord derovre! Der er mange fine ting. Midt i det hele stikker der en kam op. Den er lilla, og på håndtaget sidder en stjerne. Den er nok lavet af guld, for den glimter og glitrer.

Side 11: Men i dag har han næsten ikke tid til at spise, fordi han hele tiden må kigge på far og se hemmelig ud.

Side 20: ”Men det er jo en kam” siger far.” Ja, far” siger Knud. ”Men du har jo slet ikke noget hår. Det er en rigtig dum gave, jeg har købt.

Når bogen er læst, vendes der tilbage til sokkernes og kammens betydning. (Havde eleverne ret i deres bud på betydningen i fortællingen? Hvilken betydning fik det for dem, at de havde set og talt om sokkerne og kammen, inden de fik læst fortællingen? Er det en god idé at bruge tegninger til at skabe forforståelse? )

Der bruges mange mentale processer i bogen. Ved at fokusere på dem, giver man eleverne mulighed for at få øjnene op for, hvordan sproget bruges til at vise, hvad Knus tænker og føler igennem bogen. Arbejdet med processerne kan også bruges som udgangspunkt for at lave en personkarakteristik af Knud.

Udvalgte eksempler på processer fra bogen:

Knud kan slet ikke lade være med at fnise. (Hvad kan Knud ikke lade være med?)

Han elsker hemmeligheder. (Hvad elsker Knud?)

Han føler sig meget snedig og hemmelig. (Hvordan føler Knud sig?)

Knud vil finde nogle vidunderlige sokker med flotte farver og billeder på til far. (Hvad vil Knud finde til far? Kan I huske, at vi snakkede om sokkerne, allerede inden vi læste bogen?)

Nu står Knud alene tilbage og ser på sokkerne. Han havde sådan glædet sig til at finde et flot par med fine farver. Men sokkerne her er bare sorte og grå og helt uden pynt. Knud er lige ved at græde. Det er overhovedet ikke nogen sjov overraskelse at give far (Hvorfor er Knud ved at græde?)

Men hov, se det bord derovre! Der er mange fine ting. Midt i det hele stikker der en kam op. Den er lilla, og på håndtaget sidder en stjerne. Den er nok lavet af guld, for den glimter og glitrer. Knud ved lige med det samme, at han vil give kammen til far i fødselsdagsgave. (Kan I huske, at vi snakkede om kammen, inden vi læste bogen? Hvorfor er det vigtigt at se på billederne, inden man læser bogen?)

”Du er verdens pæneste kam” hvisker han til den. (Hvad er Knuds forhold til gaven?)

Her ændrer Knuds forhold til gaven sig, fordi de andre børn syntes, det er en dum gave…

Knud vil bare sidde alene. Han tænker på far, og på at far ikke har noget hår. Det havde han helt glemt. (Hvordan har Knud det?)

Knud får ondt helt inde i hjertet, når han tænker på det. Knud sidder længe og tænker. Han føler sig meget sørgelig indeni.(Hvordan har Knud det? Hvordan føles det at være sørgelig indeni? Hvad betyder sørgelig?)

Knud siger ikke meget den aften. Han sukker mest…..Han ligger længe og stirrer ud i mørket. Så sukker han lidt mere.

Det er en meget trist fødselsdag! Tænker Knud

Knud må holde sig for øjnene af bare spænding, da far åbner pakken.

Her ændrer Knuds forhold sig til gaven igen, da far syntes, det er en god gave.

sidder Knud og far og kigger længe på kammen. ”Det var lige sådan en kam jeg manglede” siger far. ”Og så er den jo lilla, og lilla er min yndlingsfarve”. Knud nikker. ”Det var nemlig det, jeg vidste far!”

 

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*


× three = 3

You may use these HTML tags and attributes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

  • Køb online

    Køb cd med lærervejledning
    Lærervejledningen indeholder baggrund for Bogstavmusikanterne, ideer til planlægning af et skoleår i 0.klasse, inspiration til forskellige undervisningsforløb, en gennemgang af materialersamt en
    metodisk vejledning til Bogstavbogen og forskellige forslag til aktiviteter.
    Pris: kr. 350,00 inkl. moms/+porto.


    Køb læsebogen
    Bogstavmusikanternes 30 små søde historier er en god måde at kommer igang med læsningen.
    Pris: kr. 60,00 inkl. moms/+ porto.


    Køb bogstavbogen
    Bogstavbogen er en grundbog i 0.klasse. Bogen gennemgår de 29 bogstavers lyd og form i samme rækkefølge som på cdén. Bogstavbogen indeholder også sprogopgaver i stigende sværhedsgrad, der følger progressionen i hørespillene på cdén og i sprogspillet.
    Pris: kr. 50,00 inkl. moms/+ porto.


    Køb nodebogen
    Nodebogen indeholder tekster, noder og akkorder til de 12 sange om bogstavsmusikanterne.
    Pris: kr. 65,00 inkl. moms/+ porto.


    Køb musikken på cd
    Cd'en indeholder musikken til musicallen om bogstavmusikanterne.
    Pris: kr. 140,00 inkl. moms/+ porto.


    Cd: Bogstavkort. Cd'en med bogstavplakater i A4, A5 og A6, skriveunderlag/plakater i A4 og A3 samt oversigt over familier.
    Pris: kr. 300,00 inkl. moms.


    Cd: Skrivebog. Skrivebogen bygger på ideen om vejkort over skrivevejene.
    Pris: kr. 300,00 inkl. moms.


    Sprogspil: 4 brætspil i spilpakke, der indeholder de 8 sprogområder: rim, stavelser, skelne, forlyd, forlydrimdel, ordkendskab, tæl lyde og almen viden.
    Pris: kr. 350,00 inkl. moms.


    Cd: Skrivebog - 120 ord. Som skrivebogen - men nu med 120 mest almindelige ord.
    Pris: kr. 300,00 inkl. moms.


    Spil - 120 ord: Som Sprogspil - men nu med 120 mest almindelige ord.
    Pris: kr. 350,00 inkl. moms.

  • Kontakt

    Bogstavmusikanterne
    Mette Bech,
    Egedevej 194
    4690 Haslev
    Tlf. 40128308
    bogstavmusikanterne@gmail.com

  • Meta

  • Blogindlæg