Ridser i hjertet

I bogen “Ignora eksploderer” af Katrine Marie Guldager hører eleverne om ridser i hjertet. Fiskehandleren fortæller Ignora, at forskellige oplevelser kan gøre, at ens hjerte fĂĄr ridser. Nogle mennesker fĂĄr mange ridser i hjertet, mens andre ikke fĂĄr sĂĄ mange. I klassen snakker vi om ridser i hjertet. Nogle elever kan berette om ting i deres liv, som har givet dem større eller mindre ridser. Alle eleverne ved, hvad det vil sige at fĂĄ ridser. Bogen om Ignora danner udgangspunkt for, at eleverne skal skrive en forklarende tekst – en ĂĄrsagsforklaring. Først skal de tegne deres hjerte. Hjerterne fĂĄr mange forskellige udformninger og farver. Mængden af ridser varierer i de forskellige tegninger. Da alle elever har lavet deres hjerte, skal teksterne skrives. En ĂĄrsagsforklaring er ikke den nemmeste tekst at kaste sig ud i, hvis den skal hænge sammen. Derfor skal der støttes! En planche deles ind i fem forskellige kolonner. I de fire første kolonner skal vi i fællesskab have skrevet nogle ord, der kan bruges, nĂĄr eleverne skal skrive. I det femte rum, skal eleverne selv lave deres tekst uden støtte. Ă…rsagsforklaringen skal starte med en deltager: Hvem er det, der fĂĄr ridser i hjertet. Ved at vælge forskellige deltagere, viser jeg eleverne, at ordvalget har betydning for, hvor personlig deres tekst bliver. Bagefter skal vi finde de mĂĄder man kan sige fĂĄr. Her vil deres ordvalg fĂĄ betydning for, hvornĂĄr ridsen i hjertet kommer. Derefter skal de vælge imellem at fĂĄ en eller flere ridser i hjertet. Endelig skal de vælge en af de fire ĂĄrsagsforbindere. I det sidste felt skal de skrive ĂĄrsagen til at ridsen/ridserne kommer.

Der er mange kombinationsmuligheder i skemaet. Eleverne kan hente næsten al teksten på tavlen. Alligevel bliver mange af teksterne personlige, fordi eleverne refererede til personlige oplevelser i sidste del af sætningen.

En elev brugte ikke en af de fire forbindere, men brugte i stedet ordet “og” som er et tilføjelses bindeord ” Jeg kan fĂĄ ridser i hjertet og det gør mig ked af det”. Sætningen er rigtig god, men vi fĂĄr ikke ĂĄrsagen til ridserne. Eleverne kunne godt se, at det fik betydningfor sætningen, nĂĄr der var valgt et andet bindeord. Det var ikke kun ordet men hele indholdet i sætningen der blev anderledes.

  • Sange

  • Til fri afbenyttelse

  • Noder

  • Til fri afbenyttelse

  • Musical

  • Til fri afbenyttelse

  • HĂĄndfonemer

  • Til fri afbenyttelse

  • Dukker

  • Til fri afbenyttelse

  • Billeder

  • Til fri afbenyttelse

  • Sprogspil

  • Til fri afbenyttelse

  • Bogstavbog

  • Pris 49,- for download

  • Bogstavkort og skriveunderlag

  • Pris 49,- for download

  • Skrivebøger

  • Pris 49,- for download

  • Brætspil

  • Pris 49,- for download

  • Bingospil

  • Til fri afbenyttelse

  • Læsebog

  • Pris 49,- for download

  • Byg og stav

  • .

    Til fri afbenyttelse

  • Kontakt

    Bogstavmusikanterne
    Mette Bech,
    Egedevej 194
    4690 Haslev
    Tlf. 40128308
    bogstavmusikanterne@gmail.com