Bagedag

Det er en god id√©, at elever i ¬†indskolingen pr√łver at v√¶re i ¬†skolek√łkkenet, s√• de f√•r nogle erfaringer med bagning og madlavning, inden de skal have hjemkundskab. En af de store udfordringer i hjemkundskabsfaget er at l√¶se og forst√• opskrifter.

1.a skulle i skolek√łkkenet og lave kokosmakroner. De skulle arbejde sammen i makkerpar. Inden vi gik i skolek√łkkenet, arbejde vi i f√¶llesskab med opskriften  i klassen. F√łrst fik vi styr p√• hvilke ingredienser, vi skulle bruge (hvem deltager). Her brugte vi nominalgruppeskemaet til at finde ud af, hvor meget vi skulle bruge, og om der var s√¶rlige ting, vi skulle v√¶re opm√¶rksomme p√•. Vi satte de fire deltagere ind i skemaet (√¶g, sukker, kokosmel og chokolade). Bagefter udfyldte vi resten af skemaet ved at finde informationerne i opskriften. (Det med at √¶gget skulle v√¶re uden skal, var noget en elev foreslog, og det blev vi enige om, var en god id√©!) Da skemaet var udfyldt, blev det taget ned fra tavlen. Nu skulle eleverne i makkerpar fort√¶lle hinanden, hvilke ingredienser der skulle bruges for at lave kokosmakroner. I alle makkerpar kunne de huske og genfort√¶lle alle informationer omkring de fire ingredienser!

Derefter gik vi videre med at se på opskriften og finde deltagere, processer og omstændigheder. Undervejs fik vi sat fokus på alle de deltagere, der enten var nævnt i forbindelse med fremgangsmåden, eller som ikke var nævnt direkte i opskriften, men som skulle bruges for at kunne bage kokosmakronerne (skål, elpisker, bageplade, bagepapir, mel, vand, kasserolle, lille skål).

Eleverne var hurtige til at fange, at processen stod forrest i s√¶tningen (hvad skal vi g√łre). At deltageren stod lige bagefter (hvad skal bruges) og at omst√¶ndighederne stod til sidst (hvordan skal vi g√łre det) fx¬†tils√¶t¬†kokosmel¬†lidt efter lidt.

Vi m√•tte have fokus p√• at √¶g +sukker+kokosmel blev kaldt dej senere i opskriften. Dejen blev sidst i opskriften omtalt som en kage. Nogle b√łrn vidste, at dej bliver til kage, n√•r det bliver bagt. Men hvis man aldrig har bagt f√łr, ved man ikke n√łdvendigvis, hvordan det h√¶nger sammen‚Ķ

Vi tog den store opskrift med farverne med ned i hjemkundskab og hang den op p√• tavlen. Eleverne syntes, at det havde v√¶ret lidt langsommeligt og kedeligt at arbejde med opskriften i klassen. Men det viste sig, at det var en stor st√łtte for dem, da vi kom ned i hjemkundskab og skulle bage. De klarede stort set uden hj√¶lp at lave dejen! Hvis de¬†gik i st√• i en proces, brugte vi tid p√• at genl√¶se opskriften. Det var oftest omst√¶ndighederne, der skulle findes.

  • Sange

  • Til fri afbenyttelse

  • Noder

  • Til fri afbenyttelse

  • Musical

  • Til fri afbenyttelse

  • H√•ndfonemer

  • Til fri afbenyttelse

  • Dukker

  • Til fri afbenyttelse

  • Billeder

  • Til fri afbenyttelse

  • Sprogspil

  • Til fri afbenyttelse

  • Bogstavbog

  • Pris 49,- for download

  • Bogstavkort og skriveunderlag

  • Pris 49,- for download

  • Skriveb√łger

  • Pris 49,- for download

  • Br√¶tspil

  • Pris 49,- for download

  • Bingospil

  • Til fri afbenyttelse

  • L√¶sebog

  • Pris 49,- for download

  • Byg og stav

  • .

    Til fri afbenyttelse

  • Kontakt

    Bogstavmusikanterne
    Mette Bech,
    Egedevej 194
    4690 Haslev
    Tlf. 40128308
    bogstavmusikanterne@gmail.com